Zajęcia z logopedą to za mało! O motywowaniu dzieci do utrwalania prawidłowej wymowy w domu

Masz problem z motywowaniem swojego dziecka do wykonywania ćwiczeń logopedycznych podczas treningu domowego? Twoje dziecko nie dostrzega problemu dotyczącego swojej wymowy? A może najzwyczajniej w świecie jest znudzone ćwiczeniami?

Jedno jest pewne - Twojemu dziecku brakuje po prostu motywacji! Udzielę Ci kilku porad i wskazówek, jak najlepiej zmotywować dziecko do wykonywania logoćwiczeń w domu.
Terapia logopedyczna jest złożonym procesem, na który składa się cykl regularnych ćwiczeń logopedycznych pod okiem specjalisty oraz zestaw ćwiczeń zalecanych do samodzielnego wykonania w domu. Niesłychanie ważnymi elementami decydującymi o sukcesie logoterapii jest zaangażowanie i współpraca zarówno dziecka jak i jego najbliższego otoczenia. W większości przypadków ćwiczenia pod okiem logopedy nie wystarczą by przezwyciężyć trudności i opanować umiejętności niezbędne do prawidłowej wymowy poszczególnych głosek. Pamiętajmy, że regularna praca nad artykulacją w domowym otoczeniu zwiększy szansę Twojego dziecka na szybsze zminimalizowanie problemów związanych z mową i komunikacją językową.

Z doświadczenia wiem, że rodzice mają jednak problem z motywowaniem swoich dzieci do wykonywania ćwiczeń logopedycznych podczas treningu domowego. Tutaj należy zadać sobie następujące pytania: Czy moje dziecko dostrzega problemy w swojej wymowie? A może najzwyczajniej w świecie jest znudzone formą ćwiczeń, jakie stosujemy w domu? Odpowiedzi na te pytania stanowią klucz do tego, jak zmotywować swoje dziecko do utrwalania prawidłowej wymowy poza gabinetem logopedycznym.

Ze względu na to, że podopieczni w wieku przedszkolnym stanowią najliczniejszą grupę wśród moich pacjentów chciałabym udzielić Wam kilku sprawdzonych sposobów, które zmotywują dziecko do wykonywania logoćwiczeń w domu.

1. Pozwól dziecku zrozumieć problem
W procesie terapii logopedycznej bardzo ważne jest zrozumienie problemu przez Twoje dziecko. To, że Ty dostrzegasz problem i chcesz żeby dziecko uczęszczało na zajęcia logopedyczne to jedno. Druga sprawa, czy Twoje dziecko wie w jakim celu te wszystkie zajęcia z logopedą, gimnastyka buzi i języka oraz inne ćwiczenia. Niekiedy dzieci skarżą się na to, że ich rówieśnicy ich nie rozumieją. Warto wtedy porozmawiać ze swoim dzieckiem i wytłumaczyć mu, na czym polega Wasz problem oczywiście bez jakiejkolwiek krytyki i piętnowania jego wady wymowy. Każdy przedszkolak chce być rozumiany przez swoich kolegów i mówić już jak starszak. Uświadamiaj dziecko, jakie efekty osiągnięcie wykonując pewne ćwiczenia. Jeśli dziecko zrozumie sens zajęć prawdopodobnie będzie chętniej w nich uczestniczyć.

2. Zadbaj o atrakcyjność ćwiczeń
Jest nuda, nie ma zabawy. Jako rodzic musisz uświadomić sobie jedną rzecz, dziecko będzie zaangażowane w ćwiczenia tylko wtedy, gdy będą one w jakiś sposób dla niego atrakcyjne. I tu znowu żadne wielkie odkrycie - najlepiej połączyć je oczywiście z zabawą. Sięgnijcie po gry logopedyczne (dostosowane do Waszego problemu), których całą masę znajdziecie na stronie komlogo.pl. Ćwiczenia oparte na zwykłym powtarzaniu słówek są po prostu nudne! Możecie też stworzyć własne gry planszowe. Możliwości jest wiele.

Pamiętaj! Atrakcyjność terapii wpływa na motywację dziecka do uczestniczenia w niej.

3. Stawiaj na jakoś, a nie na ilość
Wielu rodziców w codziennej gonitwie ma zbyt mało czasu, by w ogóle poświecić go swoim dzieciom, nie wspominając już o wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych. Wychodząc na przeciw zabieganym rodzicom, którym ciężko jest znaleźć czas na powtarzanie słów z dzieckiem, proponuję karty obrazkowe ze "słówkiem dnia". Taka wersja "zadania domowego" jest dla nich możliwa do zrealizowania. Stawiamy tutaj na jakość, a nie na ilość. Rzecz prosta, bo zadanie polega na tym, że rodzice każdego dnia zapisują na karcie obrazkowej jedno słowo i wieszają je w najbardziej widocznym miejscu w domu (może to być lodówka, półka czy też lustro). Dziecko ćwiczy dane słowo utrwalając prawidłową wymowę zaburzonej głoski. Warto zaaranżować zabawę, która będzie polegała na tym, że na hasło "słówko dnia" dziecko będzie ładnie nam wymawiało dane słowo. Możemy wykorzystać tutaj każdą sytuację: np. jazdę samochodem, przygotowanie wspólnego posiłku, spacer, a nawet kąpiel. Wystarczy, że rodzic będzie pamiętał i pytał dziecko o "słówko dnia". Każdego następnego dnia wieszamy nową kartę z innym słówkiem i postępujemy w podobny sposób. Przykładowa karta ze słówkiem dnia do pobrania w pliku pdf.

Słówko dnia
4. Nie trać czasu - nauka "przy okazji"
Żeby ćwiczyć prawidłową wymowę możesz wykorzystać najróżniejsze sytuacje. Może to być podróż samochodem, spacer a nawet zakupy w sklepie. Podczas spaceru możecie naśladować zwierzęta, które uda Wam się spotkać po drodze (pies, kot, ptaszki). Udając się na wspólne zakupy możecie zrobić listę rzeczy, które zaczynają się na utrwalaną przez Was głoskę np. głoskę sz - szampon do włosów, szczoteczka do zębów, szynka itp. Podczas dłuższej podróży samochodem możecie udawać poszukiwaczy rzeczy lub zjawisk, które w nazwie zawierają konkretną głoskę (na ulicach miast pod dostatkiem przeróżnych nazw). Świetna zabawa dla całej rodziny. Dodatkowym uatrakcyjnieniem będzie zdobywanie punktów przy znalezieniu jakieś rzeczy z daną głoską. Pamiętaj, że jako rodzic musisz nauczyć się przemycać ćwiczenia logopedyczne do codziennych sytuacji i wydarzeń.

5. Unikaj rutyny
Rutyna zabija motywację. Stosowanie tych samych gier i zabaw w pewnym momencie stanie się nudne, dziecko nie będzie chciało dalej ćwiczyć. I w tym momencie rodzic musi odwołać się do swojej kreatywności i pomysłowości. A pomysłów rodzice mają wiele. Może zamiast po raz kolejny grać w tą samą grę logopedyczną, lepiej spróbować ulepić zwierzątka z masy plastycznej i sprobować powymyślać im imiona zaczynające się na utrwalaną w procesie terapii głoskę? Fajna zabawa gwarantowana. Wystarczy ruszyć wyobraźnią!

6. Chwal za najdrobniejsze postępy
Każdy z nas lubi być chwalony, nawet jeśli uważa że nie, to i tak lubi :). Zauważaj najdrobniejsze postępy swojego malucha i chwal za małe osiągnięcia np. za to, że wygimnastykował język, zrobił ćwiczenie oddechowe albo za to, że udało mu się poprawnie wypowiedzieć wyraz z ćwiczoną przez Was głoską. Każdy z nas lubi otrzymywać słowne pochwały od najbliższych nam osób. Choć nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak wyrazy podziwu ze strony ważnych dla dziecka osób, to jednak sukces dziecka, który on sam może zobaczyć - staje się dla niego realny i niejako namacalny - wpływa jeszcze bardziej na wzrost motywacji. W tym celu warto zastosować tzw. "motywatorki", a mianowicie naklejki, uśmiechnięte buźki albo różnego rodzaju pieczątki, którymi możecie uzupełniać tablicę motywacyjną. Tablica motywacyjna to specjalna tablica do zbierania przez dziecko punktów za wykonane ćwiczenia.

Tablicę motywacyjną możesz pobrać poniżej:
Tablica motywacyjna
Oczywiście jest to tylko propozycja. Zachęcam do stworzenia własnej tablicy motywacyjnej dostosowanej do Waszego dziecka, jego zainteresowań bajkowych lub innych upodobań. Wystarczy zwykła kartka, kilka pisaków, klej i jakieś wycinanki. Niech Wasza kreatywność nie ma granic.

7. Żeby chciało się chcieć - system nagradzania
O tym, że system nagradzania wpływa motywująco na dziecko wie chyba każdy. Po osiągnięciu przez dziecko jakiegoś etapu np. uzbieraniu odpowiedniej ilości pieczątek lub naklejek z całego tygodnia zmagań warto sprawić dziecku nagrodę w postaci wyjścia do kina, sali zabaw lub na basen. Oczywiście nagrody za poczynione postępy powinny być rozsądne i adekwatne do wieku dziecka i jego zainteresowań.

8. Bądź cierpliwy i daj dziecku czas
Czasami zdarza się tak, że na pierwsze efekty terapii musimy trochę poczekać. Każda nowa umiejętność wymaga czasu na jej utrwalenie. To normalna rzecz. Systematyczna praca, konsekwencja i wytrwałość pozwolą osiągnąć zamierzony cel, jakim jest prawidłowa wymowa.

Jeśli masz inne sposoby na motywowanie swojego malucha to mogę Ci jedynie pogratulować. Jeśli nie masz pomysłów, możesz skorzystać z moich podpowiedzi.