
DIAGNOZA
LOGOPEDYCZNA
Diagnoza logopedyczna to określone metody postępowania badawczego pozwalające na rozpoznanie rodzaju wad lub zaburzeń mowy oraz zidentyfikowanie ich przyczyny.
Prawidłowo przeprowadzona diagnoza powinna obejmować:
- wywiad z rodzicem lub prawnym opiekunem pacjenta
- rozmowę i zajęcia z pacjentem
Diagnoza ma na celu:
- badanie sprawności aparatu artykulacyjnego;
- ocenę czynności fizjologicznych w obrębie narządów mowy (odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie);
- ocenę sposobu oddychania (oddychanie przez nos czy usta);
- orientacyjne badanie słuchu (słuch fizjologiczny) oraz badanie słuchu fonematycznego;
- badanie kompetencji komunikacyjnych;
- ocenę mówienia oraz rozumienia mowy;
- ocenę wymowy (tempo, płynność i prozodia mowy oraz realizacja poszczególnych głosek).
Rzetelnie i wnikliwie przeprowadzona diagnoza stanowi podstawę do zaplanowania przebiegu terapii logopedycznej.

TERAPIA
LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna to wszelkie oddziaływania ukierunkowane na usunięcie zakłóceń procesu komunikowania się za pomocą mowy. Na terapię składa się cykl regularnych zajęć logopedycznych oraz ćwiczeń zalecanych do samodzielnego wykonywania w domu. Wszystkie zajęcia terapeutyczne są ściśle dostosowane do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz wieku pacjenta.
Na podstawie zebranych informacji zostaje opracowany program terapeutyczny. Częstotliwość zajęć zależy od rodzaju problemu oraz ustaleń z rodzicami. Zajęcia trwają od 45 do 60 min w zależności od tego jak funkcjonuje dziecko. W przypadku maluchów zajęcia odbywają się w obecności rodzica, który przygląda się wykonywanym ćwiczeniom w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do wykonywania treningu domowego. Po każdym spotkaniu dziecko dostaje kreatywną kartę pracy. Każdy rodzic ma możliwość konsultowania się ze mną e-mailowo lub telefonicznie w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości.
Podczas terapii z pacjentem stosuję:
- ćwiczenia mające na celu usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych;
- ćwiczenia usprawniające aparat fonacyjny i oddechowy;
- ćwiczenia usprawniające słuch fonemowy;
- masaż narządów artykulacyjnych;
- różne metody wywoływania głosek;
- utrwalanie wywołanych głosek;
- automatyzację wywołanych głosek;
- karty pracy do treningu domowego;
- konsultacje z laryngologiem, alergologiem i ortodontą.
WAŻNE!
Proces diagnozowania i terapii logopedycznej uzupełniają się wzajemnie.
W ramach terapii logopedycznej oferuję:
- terapię wad wymowy tzw. dyslalii, czyli terapię:
- seplenienia (nieprawidłowa realizacja głosek "ś", "ź", "ć", "dź", "s", "z", "c", "dz" oraz "sz", "ż", "cz", "dż");
- rotacyzmu (nieprawidłowa realizacja głoski "r")
- kappacyzmu (nieprawidłowa realizacja głoski "k");
- gammacyzmu (nieprawidłowa realizacja głoski "g");
- lamdacyzmu (nieprawidłowa realizacja głoski "l");
- mowy bezdźwięcznej (zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednikami, np. zastępowanie "b" przez "p", "d" przez "t", "g" przez "k");
- terapię opóźnionego rozwoju mowy;
- ćwiczenia fonacyjne oraz emisji głosu;
- masaże logopedyczne;
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu;
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

ZAJĘCIA
PROFILAKTYCZNE
DLA DZIECI
Profilaktyka logopedyczna to wszelkie czynności mające na celu przeciwdziałać oraz zapobiegać powstawaniu wad wymowy. To właśnie dzięki niej Twoje dziecko nauczy się pięknie mówić.
W ramach profilaktyki logopedycznej proponuję
ZABAWY WSPIERAJĄCE ROZWÓJ MOWY
Zestaw precyzyjnie dobranych ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych i ogólnorozwojowych (m.in. ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i słuchową oraz ćwiczenia stymulujące pracę lewej półkuli mózgu) pozytywnie wpływających na stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka;
ZUCHOZMAGANIA
Wczesna nauka czytania i pisania, a mianowicie oparte na zabawie ćwiczenia doskonalące sprawność funkcji systemu percepcyjno-motorycznego aktywnych w procesie czytania i pisania.

WARSZTATY
DLA DZIECI I RODZICÓW
Moje warsztaty to nic innego, jak zajęcia stworzone z myślą o dzieciach i ich rodzicach, którzy pragną zgłębiać wiedzę o tym, jak skutecznie pracować z dzieckiem w domu.
W ramach warsztatów prowadzę:
- Zajęcia dla dzieci przygotowujące do nauki czytania i pisania.
- Warsztaty profilaktyczne dla rodziców, podczas których uczę rodziców, jak powinno dbać się o prawidłowy rozwój mowy dziecka.
- Warsztaty logopedyczne dla rodziców, na których wyjaśniam specyfikę zaburzeń i wad wymowy oraz dostarczam praktycznej wiedzy, jak w łatwy i ciekawy sposób prowadzić z dzieckiem ćwiczenia logopedyczne podczas treningu domowego.

OFERTA DLA PLACÓWEK
OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH
Zapraszam dyrekcję szkół i przedszkoli oraz pozostałych instytucji o charakterze edukacyjnym do nawiązania współpracy i skorzystania z oferty zajęć logopedycznych, w skład której wchodzą:
- Badania przesiewowe
- Diagnostyka logopedyczna
- Terapia logopedyczna
- Profilaktyka logopedyczna
- Terapia trudności w czytaniu i pisaniu
Badania przesiewowe
Działania zmierzające do wyodrębnienia dzieci, które z rozmaitych przyczyn powinny zostać objęte programem opieki logopedycznej (terapia obecnych wad wymowy oraz wczesna interwencja logopedyczna).
Diagnostyka logopedyczna
Kompleksowa diagnoza wszystkich grup wiekowych w zakresie: wymowy, słuchu fonematycznego (różnicowanie dźwięków mowy), sprawności motorycznej aparatu artykulacyjnego, umiejętności komunikacyjnych, której celem jest wykrycie wad wymowy i trudności w mówieniu. Diagnoza oparta jest na kwestionariuszu służącym do badania mowy oraz obserwacji dziecka. W załączeniu do diagnozy dostarczam zalecenia wraz z ćwiczeniami wspomagającymi.
Terapia logopedyczna
Cykl zajęć dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Na podstawie zebranych informacji sporządzany jest plan terapeutyczny obejmujący ćwiczenia, które mają na celu usprawnienie zaburzonych funkcji oraz zlikwidowanie występujących trudności. Logopeda opracowuje zestaw ćwiczeń do pracy w domu.
Profilaktyka logopedyczna
Cykl zajęć, na które składa się szereg ćwiczeń rozwijających i usprawniających narządy mowne. Zajęcia adresowane są głównie do najmłodszych, ponieważ rozwijają słownictwo oraz pozwalają na opanowanie wielu nowych słów przez dzieci. Wszystkie ćwiczenia wykonywane są w formie zabawy, co sprawia, że dzieci chętnie w nich uczestniczą.
Terapia trudności w czytaniu i pisaniu
Zajęcia o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym podejmowane na rzecz dzieci wykazujących specyficzne problemy w nauce czytania i pisania (diagnoza obejmuje: analizę techniki, tempa i zrozumiałości czytania; analizę tekstów pisanych pod kątem poprawności pisowni, poziomu graficznego pisma oraz opanowania poszczególnych poziomów organizacji języka).
Czas zajęć ustalany jest przez obie strony podejmujące współpracę. Terapia odbywa się w pomieszczeniach lub miejscach udostępnionych przez dyrekcję placówki. Po każdych zajęciach dziecko otrzymuje kartę pracy z ćwiczeniami domowymi. Mając na uwadze fakt, jak ważna jest świadomość rodziców na temat trudności, z jakimi boryka się dziecko, zapewniam możliwość stałych konsultacji e-mailowych lub telefonicznych w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości. Nowoczesne i bardzo atrakcyjne pomoce, którymi dysponuję zapewnią każdemu dziecku kreatywne i ciekawe zajęcia.