Używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych przez dziecko, to bardzo ważny etap w rozwoju mowy. W ten sposób zastępuje ono trudne wyrazy takimi, które są łatwiejsze do wypowiedzenia. Dzięki onomatopejom dziecko w sposób uproszczony nazywa otaczający go świat i tym samym odnosi swoje pierwsze sukcesy w komunikacji.
Zacznijmy jednak od początku. Onomatopeje to sylaby i zbitki głoskowe, które imitują w wymowie dźwięki wydawane przez zwierzęta, pojazdy oraz różne przedmioty. To nic innego jak wyrażenia dźwiękonaśladowcze za pomocą, których w sposób naturalny można wyrażać otaczające człowieka zjawiska dźwiękowe i akustyczne.
Dziecko w toku nabywania mowy wsłuchuje się w rozmaite dźwięki otaczającego go świata. Zapoznaje się z odgłosami wydawanymi przez zwierzęta, rzeczy, pojazdy itp. na skutek, czego zaczyna operować wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Wyrażenia te pojawiają się najczęściej pod koniec pierwszego, a na początku drugiego roku życia. Stanowią bardzo ważny etap na drodze nabywania przez dziecko mowy, ponieważ poprzez onomatopeje maluszek wchodzi w okres wyrazu oraz nawiązuje kontakt werbalny z najbliższym mu otoczeniem. Trudne do wypowiedzenia wyrazy możne zastąpić o wiele łatwiejszymi do wyartykułowania wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi.
Onomatopeje stanowią prototyp pierwszych słów dziecka, wypowiadanych świadomie i powiązanych z określonym znaczeniem. Ze względu na swoją neutralność stanowią prosty sposób komunikacji.
W języku polskim mamy całe bogactwo tego rodzaju wyrazów, które ze względu na zawartość wielu zjawisk językowych wykorzystuje się najczęściej w praktyce logopedycznej.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze użytkowane są w logoterapii ze względu na to, że doskonale wpływają na cały aparat artykulacyjny, ćwiczą: oddychanie, fonację, prozodię mowy, słuch fonematyczny oraz artykulację. Usprawniają również narządy mowne.
Onomatopeje mogą służyć do:
• wywoływania pierwszych słów u dziecka;
• nawiązania kontaktu słownego z dzieckiem;
• wzmocnienia emocjonalności wypowiedzi;
• wyćwiczenia uwagi słuchowej oraz rozwijania pamięci słuchowej;
Podczas zabawy z dźwiękami, warto dobierać onomatopeje, które będą kształtować u naszego dziecka umiejętność różnicowania głosek opozycyjnych np. pod względem dźwięczności:
buch buch - puk puk; zzzz - sssss; gul gul - ko ko ko.
Głoski twarde i zmiękczone w wyrażeniach dźwiękonaśladowczych to przede wszystkim
pif-paf, bim-bam, tik-tak, głoski syczące i szumiące:
cyk cyk - cz cz cz; sssss - szszsz. Z kolei wyrażenia dźwiękonaśladowcze z głoskami przedniojęzykowymi i tylnojęzykowymi to np.
tu tu - ku ku; tup tup - kap kap.
Wszelkie zbitki wyrazowe w rewelacyjny sposób usprawniają cały aparat artykulacyjny, wzmacniają mięśnie języka i warg oraz wpływają na precyzję ruchów mownych. W terapii logopedycznej podczas ćwiczenia warg można wykorzystywać wyrażenia dźwiękonaśladowcze przy wymowie, których wargi zamykają się i otwierają, np.
mee, bee, pa pa, kap, klap oraz takie przy wymawianiu, których tworzy się tzw. ryjek np.
buch; ku ku; muu. W celu usprawnienia koordynacji ruchowej wargi i szczęki dolnej pomocne będę wyrażenia typu:
wio; kwa; uff. Z kolei dla poprawy ruchomości podniebienia miękkiego stosowne będzie wypowiadanie wyrażeń takich jak:
ha ha; hi hi; hop hop; hopla hopla; uch, ach; buch i bach.
Używanie tego typu wyrażeń dźwiękonaśladowczych podczas zabaw oraz ćwiczeń powinno wspomóc umiejętność nabywania mowy przez dziecko oraz przeciwdziałać wielu nieprawidłowościom.