Akademia Rozwoju_Etapy rozowju mowy dziecka, czyli o tym, kiedy nalezy udac sie do logopedy
Kończąc drugi rok życia dziecko potrafi formułować wypowiedzi dwuwyrazowe i tym samym wkracza w kolejne stadium czyli okres zdania. Pojawiają się wtedy pierwsze zdania twierdzące. Jednak dosyć szybko można zaobserwować u swojej pociechy proste zdania pytające i rozkazujące. Dziecko powinno w tym czasie umieć wymawiać wszystkie samogłoski ustne. Mowa składa się głównie z rzeczowników będących nazwami przedmiotów. Czasowniki zaś odnoszące się do czynności fizjologicznych oraz ruchu początkowo występują w formie bezokolicznika, lecz szybko pojawiają się w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym, choć nie zawsze poprawnie. Mowa malucha ulega dalszemu doskonaleniu się, ale artykulacja jest jeszcze daleka od prawidłowej. Głoski, których wymowa sprawia trudności są zastępowane łatwiejszymi. Wymowa jednak staje się coraz bardziej zrozumiała i to nie tylko dla najbliższego dziecku otoczenia. W tym czasie (tj. 2-3 rok życia) dziecko powinno realizować następujące dźwięki:
Okres swoistej mowy dziecięcej przypadający na 3-6/7 rok życia charakteryzuje się dynamicznym rozwojem mowy. Następuje tutaj intensywne doskonalenie się mowy we wszystkich jej zakresach. Zasób słownictwa trzylatka jest jeszcze niewielki, a system gramatyczny nie jest jeszcze utrwalony. Mowa daleka jest także od doskonałości. Wyrazy często są skracane, głoski poprzestawiane, a grupy spółgłoskowe uproszczone np. "jeleń" - "lejeń", "lokomotywa" - "kolomotywa". W mowie słychać liczne neologizmy fleksyjne i słowotwórcze. Dziecko trzyletnie powinno wymawiać wszystkie samogłoski, ale także spółgłoski twarde i zmiękczone, a mianowicie: „m”, „mi”, „b”, „bi”, „p”, „pi”, „f”, „fi”, „w”, „wi”, „ś”, „ź”, „ć”, „dź”, „ń”, „k”, „ki”, „g”, „gi”, „h”, „t”, „d”, „n”, „l”, „li”, „j”, „ł” . Charakterystyczne dla mowy trzylatka jest także „r” wymawiane jako „l”, „j”, rzadziej „ł”, (np. „lowel” lub„jowej” zamiast „rower”). Mowę dziecka 3-letniego cechuje również zmiękczanie głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”, oraz „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, a mianowicie są one często wymawiane jako „ś”, „ź”, „ć”, „dź” np. „śmok” zamiast „smok”; „ziamek” zamiast „zamek”.
W wieku 4 lat utrwalają się głoski syczące tj. „s”, „z”, „c”, „dz”. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jako „ś”, „ź”, „ć”, „dź”. Pojawia się również głoska „r” chociaż jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić.
Większość dzieci pięcio- i sześcioletnich wypowiada się już w sposób zrozumiały, zupełnie poprawnie. Głoski „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, które pojawiły się w czwartym roku zaczynają się już ustalać. Słownik dziecka w wieku przedszkolnym wzbogaca się systematycznie, a coraz bardziej sprawna praca narządów artykulacyjnych pozwala mu na wymawianie trudniejszych głosek. Okres przedszkolny charakteryzuje się dynamicznym rozwojem mowy, nad którym powinno czuwać najbliższe otoczenie dziecka, a mianowicie rodzina oraz przedszkole. Absolwent przedszkola powinien dysponować w pełni poprawną wymową oraz dużym zasobem słownikowym, a także poprawną budową zdania pod względem gramatycznym i składniowym.